SvenskaEnglish

Projekt Chevrolet Camaro 1969

Här kan du se lite byggbilder från 2006-2008.

När Camaron kom från USA såg den ut så här och var i ganska risigt skick, vi körde 12,2 sekunder som den var när den kom men med nya toppar, insug och förgasare kom vi ner till 10,82 sekunder och det första hjullyftet med Camaron kom även det under 2006 sedan började det stora bygg projektet !

Vintern 06-07 hamnade Camaron på riktbänken hos Lidström för "lite" karosserijobb! sen fick Benny på Pite Autolack lite pyssel med lackeringen,565:an köptes från USA för att testas lite under -07 med 9.32sek som bästa resultat.

Vintern 07-08 började med att vi skulle "bara" bygga nya 2.3/8"-2.1/2" steppade headers och lite ramförstärkningar fram !! men med Rickardo vid rondellen och Tigsvetsen gick det gigantiskt mycket fortare än beräknat så vi börejade snegla lite på bakvagnen, tanken var att bara uppdatera ledderbars upphängningen men efter lite funderande och diskuterande kapade vi ur bilen totalt från bakre stolsinfästningen.

Efter kapande med rondell och tigersåg startade tillverkning av fyrkantprofil ram med ordentlig kickup för att rymma fourlink upphängningen.

>Rickard jobbade hårt hemma vid svarven och fräsen för att tillverka diverse prylar till fourlinkstagen,anti-rollbar och wishbone upphängningen, det behövdes en hel del funderande lodande och mätande av vinklar m.m vid prov monteringen av bakaxeln !

Sedan hela bakvagnen hade monterats med dubbeljusterbara stötdämpare  och bilen hade test nedsänkts på alla fyra monterade vi ned alltihop igen.

Med Camaron uppallad på lyften började mallning och tillverkning  av hjulhus och inrednings plåtar, med lite instruktioner av Micke gick det relativt bra att rilla,krympa och sträcka plåtarna för oss.

Medan bakvagnen var nedmonterad blästrades bakaxeln stag m.m och skickades på pullverlack.